مراحل مختلف عمل جراحی

پروسه جراحی

مراحل مختلف عمل جراحی

جراحی یک اقدام بهداشتی و درمانی است که هدف از انجام آن متفاوت است. ممکن است برای تشخیص بیماری، برداشتن بافت آسیب دیده یا رفع انسداد، ترمیم یا تغییر موقعیت بافت‌ها، کاشت دستگاه‌ها، تغییر مسیر رگ‌های خونی یا پیوند بافت‌ها انجام شود. برخی از افراد نیز با هدف زیبایی، جراحی را انتخاب می‌کنند. دانستن اینکه به جراحی نیاز دارید، می‌تواند یک خبر گیج‌کننده و ترسناک باشد و ممکن است سوالات زیادی برای شما پیش بیاید. بنابراین درک مفاهیم و اصول اولیه جراحی می‌تواند برای شما مفید باشد. در این مقاله به مراحل عمل جراحی و آمادگی‌های لازم برای آن می‌پردازیم.

انواع عمل جراحی

روشی که برای جراحی انتخاب می‌شود، می‌تواند خطرات ناشی از آن را به حداقل برساند و زمان و سرعت بهبودی را تحت تأثیر قرار دهد. بسته به شرایط بیمار، جراح ممکن است یکی از روش‌های زیر را انتخاب کند:

  • جراحی باز یا سنتی: روش سنتی با استفاده از ایجاد یک برش بزرگ
  • جراحی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی): در این روش به جای ایجاد یک برش بزرگ، جراحی از طریق چند برش کوچک انجام می‌شود. این نوع جراحی معمولاً به دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به روش قبلی نیاز دارد.
  • جراحی رباتیک: در این روش از یک ربات برای انجام جراحی استفاده می‌شود. این تکنیک اغلب زمانی استفاده می‌شود که حرکات ریز و ناخواسته می‌تواند نتیجه عمل را تغییر دهد. یکی از ربات های مورد استفاده برای جراحی، ربات جراحی داوینچی است.

مراحل عمل جراحی

جراحی اغلب به سه فاز تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • قبل از عمل یا Preoperative مرحله اول است که تصمیم‌های مربوط به جراحی گرفته می‌شود و زمانی که جراحی آغاز می‌شود، پایان می‌یابد. این مرحله می‌تواند بسیار کوتاه باشد؛ اما ممکن است در شرایطی دوره آماده‌سازی طولانی لازم باشد که طی آن ممکن است فرد مجبور شود وزن کم کند، آزمایش‌های قبل از عمل انجام دهد یا منتظر دریافت عضوی برای پیوند باشد. یکی از اهداف مرحله قبل از عمل، مدیریت اضطرابی است که ممکن است فرد به آن دچار شده باشد. اضطراب قبل از عمل یک واکنش رایج است که توسط بیماران تجربه می‌شود و میتوان آن را با تعامل مداوم با یک یا چند نفر از اعضای تیم پزشکی تسکین داد.
  • مرحله بعدی خود عمل جراحی یا Intraoperative است. این مرحله از زمانی که بیمار به اتاق عمل هدایت می‌شود، شروع می‌شود و زمانی که بیمار به واحد مراقبت پس از بیهوشی هدایت می‌شود، پایان می‌یابد. در این مرحله بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی برای بیمار انجام می‌شود. با شروع جراحی، علائم حیاتی بیمار (از جمله ضربان قلب، تنفس و اکسیژن خون) به دقت کنترل می‌شود. علاوه بر نقش جراح و متخصص بیهوشی، سایر اعضای تیم اتاق عمل در حفاظت از ایمنی بیمار و جلوگیری از عفونت در طول جراحی نقش دارند.
  • مرحله آخر مرحله بعد از عمل یا Postoperative است که زمانی شروع می‌شود که عمل جراحی کامل شده و بهبودی شروع شده است. مانند مرحله قبل از عمل، این دوره می‌تواند کوتاه باشد، چند ساعت طول بکشد یا نیاز به ماه‌ها توانبخشی و بهبودی داشته باشد. پس از به هوش آمدن بیمار و آماده شدن برای ترک اتاق ریکاوری، مسئولیت مراقبت از بیمار به عهده پرستاران است. این مسئولیت شامل اطمینان از هیدراتاسیون، نظارت بر ادرار یا حرکات روده، کمک به تحرک، ارائه تغذیه مناسب، مدیریت درد و جلوگیری از عفونت می‌باشد.

مراحل مختلف عمل جراحی را در این ویدئو مشاهده می‌کنید:

نکاتی برای انتخاب جراح

به استثنای جراحی اورژانسی، اکثر افراد قبل از انجام عمل زمان کافی برای تحقیق در مورد روش و جراحان احتمالی دارند.  اولین قدم پیدا کردن جراح است. هنگامی که با پرس و جو از اطرافیان لیستی از نام‌ها را تهیه کردید، از نظر بیمه شرایط جراحان را بررسی کنید که آیا بیمه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد یا خیر. سپس در مورد شهرت و اعتبار پزشکان تحقیق کنید.

لیست را به دو یا سه جراح محدود کنید و برای مشاوره وقت بگیرید. صحبت با دو جراح می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم خود را برای انجام جراحی قطعی کنید. همچنین می‌تواند به شما در کشف درمان‌های جایگزین کمک کند. لیستی از سوالات خود تهیه کنید و آن‌ها را در قرار ملاقات خود بیاورید. جراح باید بتواند به سؤالاتی که در مورد وضعیت شما دارید پاسخ دهد، درمان‌های احتمالی را ارائه دهد و هر روش توصیه‌شده را به تفصیل شرح دهد. اگر به چندین عمل جراحی نیاز داشته باشید، روشی که شدیدترین مشکل را برطرف می‌کند، معمولاً ابتدا انجام می‌شود.

اهمیت آمادگی فیزیکی

جدای از انتخاب جراح مناسب، آمادگی جسمانی ممکن است مهم‌ترین کاری باشد که یک بیمار می‌تواند انجام دهد و بر موفقیت جراحی و سرعت بهبودی تأثیر بگذارد. از ترک سیگار گرفته تا انجام ورزش‌های معمول و کنترل دیابت می‌تواند به معنای اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان، موفقیت طولانی‌مدت بهتر و بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های معمول باشد. بنابراین مطمئن شوید که تمام دستورالعمل‌های پزشک را دنبال می‌کنید. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل پرهیز از استفاده از برخی داروها، نخوردن یا ننوشیدن در ساعات قبل از جراحی و حمام کردن باشد. در مقاله ۱۰ توصیه‌ مهم برای قبل از عمل جراحی می‌توانید به نکات خوبی برای آمادگی پیش از جراحی دست یابید.

اهمیت آمادگی عاطفی

  • برای برخی افراد، فکر جراحی می‌تواند دلهره آور و طاقت فرسا باشد. ممکن است برای غلبه بر این مشکل به کمک نیاز داشته باشید تا احساس راحتی کنید. در مورد هرگونه نگرانی با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.
  • اگر با اضطراب خیلی زیادی در مورد عمل روبرو هستید، پزشک ممکن است داروهای ضداضطراب را برای مصرف شب قبل از عمل تجویز کند. علاوه بر این، برخی از افراد متوجه می‌شوند که صحبت با یک درمانگر قبل از جراحی می‌تواند به آن‌ها برای حفظ آرامش کمک کند.
  • کودکان اغلب برای آماده شدن برای جراحی نیاز به کمک دارند به گونه‌ای که منجر به ترس و اضطراب آن‌ها نشود و اطلاعات داده شده با سن و توانایی آن‌ها در درک سلامتی متناسب باشد. برای کمک به این امر، اکثر بیمارستان‌ها دارای متخصصین سلامت روان هستند که در صورت نیاز می‌توانند قبل از جراحی با شما یا فرزندتان ملاقات کنند. در مقاله آماده کردن کودک برای عمل جراحی به نکات بیشتری در این زمینه میرسید.

منبع

https://www.verywellhealth.com

مقالات مرتبط: چگونه برای جراحی آماده شویم؟

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۲ میانگین نمره: ۵]
ارسال دیدگاه