ربات جراح داوینچی

ربات جراح داوینچی برای جراحی حداقل تهاجمی

انجام عمل جراحی به کمک ربات جراح داوینچی به پرسنل اتاق عمل اجازه میدهد تا روش‌های جراحی پیچیده را با دقت انجام دهند. این سیستم یک پلتفرم پیشرفته است که برای گسترش قابلیت‌های جراح و ارائه گزینه‌ای برای جراحی‌های کم تهاجمی طراحی شده است. از آنجایی که سیستم جراحی داوینچی فقط از بریدگی‌های کوچک برای جراحی استفاده می‌کند، آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند و در نتیجه درد و عوارض کمتر و زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد. در ادامه با این سیستم بیشتر آشنا خواهیم شد.

ربات جراح داوینچی چیست؟

ربات جراح داوینچی یک جراحی نوآورانه و پیشرفته است که با هدف کمک به پزشکان برای انجام جراحی‌های پیچیده و کم تهاجمی طراحی شده و تاکنون بر روی بیش از سه میلیون بیمار در سراسر جهان استفاده شده است. عنوان رباتیک بودن این سیستم، ممکن است شما را به این اشتباه بیندازد که فکر کنید ربات‌ها عمل جراحی را انجام می‌دهند؛ در صورتی که جراح با استفاده از سیستم داوینچی و ابزارهای آن، عمل جراحی را انجام می‌دهد.

این ربات دارای بازوهای متعددی است که قادر به انجام مانورها و چرخش‌هایی فراتر از توانایی طبیعی دست انسان هستند. این بازوها توسط جراح کنترل میشوند. جراح تنها چند فوت دورتر از تخت بیمار در مرکز کنترل می‌نشیند و یک دوربین با کیفیت بالا یک ویدیوی زنده از ناحیه عمل را به صورت سه بعدی به جراح نشان می‌دهد.

سیستم جراحی داوینچی

این فناوری برای استفاده در جراحی‌های پیچیده و کم تهاجمی که نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارند، طراحی شده است؛ زیرا برش‌ها در این سیستم بسیار ریز هستند (حدود یک و نیم اینچ، به اندازه یک سکه). اندازه برش‌ها همراه با حرکات ظریف‌تر و دقیق‌تر جراح باعث از دست دادن خون کمتر و آسیب کمتر به محل جراحی میشود. فناوری ربات جراح، حرکات طبیعی دست انسان را تقلید می‌کند. حرکات دست، مچ و انگشت جراح با کنترل دقیق و دامنه حرکت زیاد از طریق بازوهای رباتیک شبیه سازی می‌شود.

اجزای سیستم جراحی داوینچی

۱-کنسول جراح

کنسول جراح، مرکز کنترل سیستم است که به جراح اجازه میدهد تا میدان جراحی و حرکت ابزار تحت کنترل باشد. طراحی ارگونومیک سیستم داوینچی به جراح این امکان را می‌دهد تا در یک موقعیت راحت و نشسته عمل کند. جراح برای حرکت دادن ابزارها یا تغییر موقعیت دوربین به سادگی دستان خود را حرکت میدهد.

۲-ابزارهای جراحی

بخش دیگری از این سیستم، ابزارهای جراحی هستند که توانایی خم شدن و چرخش با درجه‌ای بسیار بیشتر از دست انسان دارند. اگرچه از نظر بصری شبیه به ابزارهای لاپاراسکوپی هستند؛ اما ابزارهای رباتیک دارای مزیت دیگری نیز هستند. آن‌ها مفصلی هستند؛ یعنی نه تنها باز و بسته میشوند، بلکه می‌توانند به طور کامل بچرخند و بپیچند و اندازه آنها نیز از دست جراح خیلی کوچکتر است. این قابلیت‌ها امکان تقلید طبیعی بیشتری از دست و مچ انسان را فراهم می‌کند.

۳-بخش‌های الکترونیکی

قسمت‌های الکترونیکی شامل قطعات سخت افزاری و نرم افزاری میشود؛ مانند واحد جراحی الکتریکی (Electrical Surgical Unit)،  پمپ‌ ساکشن ایریگیشن و منبع نور برای آندوسکوپ.

نحوه کار با ربات جراح داوینچی

نحوه استفاده از ربات جراح داوینچی

سیستم داوینچی پیشرفت قابل توجهی نسبت به لاپاراسکوپی معمولی دارد. در تکنیک لاپاراسکوپی جراح در حالت ایستاده عمل میکند و از ابزارهای دستی و با شفت بلند استفاده میکند که نمی‌توانند خم شوند یا بچرخند. همچنین در لاپاراسکوپی مرسوم، جراح باید برای دیدن تصویری از آناتومی هدف به سمت بالا و دور از ابزار به یک مانیتور ویدئویی دو بعدی نگاه کند.

هنگام استفاده از ربات جراح داوینچی، جراح با استفاده از یک کنسول بازوهای ربات که ابزارهای جراحی را نگه می‌دارند، کنترل میکند. در این صورت جراح می‌تواند ابزارها را به روش‌ها و در زوایای بیشتری نسبت به دست انسان خم کند و بچرخاند و جراحی را میتوان در فضاهایی که دست انسان در آن جا نمیشود، انجام داد. این موضوع به جراح امکان کنترل، دقت و انعطاف بیشتر می‌دهد. دوربین سه بعدی کوچک متصل به یکی از بازوهای ربات نیز محل جراحی را حدود ۱۰ برابر بزرگتر از چشم انسان بزرگ می‌کند و به طور همزمان نمایش میدهد.

کاربرد ربات جراح داوینچی

FDA برای اولین بار ربات جراح داوینچی را در سال ۲۰۰۰ تایید کرد. از آن زمان، جراحان از این سیستم برای برخی از رایج‌ترین تا پیچیده‌ترین روش‌های جراحی استفاده می‌کنند. این سیستم در جراحی عمومی برای برداشتن کیسه صفرا یا جراحی فتق یا برداشتن ریه استفاده می‌شود. همچنین جراحان می‌توانند از این ربات برای جراحی‌های زنان، اطفال، اورولوژی، سر و گردن، ارتوپدی، قفسه سینه، قلب و ستون فقرات نیز استفاده کنند.

مزایا

  • بهبودی سریعتر و بازگشت سریعتر به فعالیت‌های عادی
  • عوارض کمتر
  • افزایش ایمنی
  • حداقل برش (ایجاد برش‌های کوچک ۱-۲ سانتی‌متری)
  • درد کمتر و خطر عفونت کمتر
  • کاهش خونریزی
  • دقت، مهارت و کنترل بالا در حین جراحی

ربات جراحی داوینچی

عوارض جانبی

هر عمل جراحی عوارضی را به همراه دارد. هرچند که جراحی کم تهاجمی با استفاده از برش‌های کوچک‌ معمولاً برای بیمار آسان‌تر از جراحی سنتی است، اما همچنان خطر عوارض ناشی از بیهوشی، خونریزی و عفونت وجود دارد. علاوه بر این، جراحی رباتیک عوارض منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • زمان عمل و بیهوشی طولانی‌تر
  • نقص یا خرابی دستگاه (منجر به آسیب جدی یا نیاز به روش جراحی جایگزین)
  • احتمال نیاز به ایجاد یک برش بزرگ و تبدیل شدن جراحی به جراحی باز
  • آسیب غیر عمدی به اندام‌های اطراف (از جمله بریدگی، پارگی یا سوختگی)
  • عفونت
  • واکنش به گازهای بیهوشی یا داروها

برخی از این عوارض می‌توانند شدید باشند و برای اصلاح نیاز به اقدامات اضافی داشته باشند یا حتی می‌توانند منجر به مرگ شوند.

هزینه جراحی با ربات داوینچی

مزایایی که یک بیمارستان با استفاده از فناوری رباتیک به دست می‌آورد، قیمت بسیار بالایی دارد. یک سیستم جراحی داوینچی می‌تواند یک بیمارستان را حدود ۲ میلیون دلار عقب بیاندازد و این فقط برای شروع است. برخی از وسایل یکبار مصرف هستند و نیاز به تعویض مداوم دارند. علاوه بر این، سیستم‌ها به تعمیر و نگهداری منظم با نرخ‌هایی که می‌تواند بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار باشد نیاز دارند.

مسلما این سیستم برای بیماران هم ارزان نیست. هر عمل جراحی با استفاده از فناوری رباتیک می تواند بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار بیشتر از یک جراحی لاپاراسکوپی سنتی هزینه داشته باشد که تا ۸۰ درصد هزینه را افزایش میدهد.

منابع

https://www.drugwatch.com

https://my.clevelandclinic.org

مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه جراحی

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۱ میانگین نمره: ۵]
ارسال دیدگاه