۱۰ توصیه‌ مهم برای قبل از عمل جراحی

آماده سازی های قبل از عمل

۱۰ نکته‌ای که قبل از عمل جراحی باید بدانید!

مراجعه به بیمارستان برای انجام عمل جراحی حتما نیاز به آمادگی دارد. این آمادگی می‌تواند کمک بزرگی برای بیمار باشد و پروسه جراحی را برای او قابل تحمل‌تر و راحت‌تر کند. ما در این مقاله به ۱۰ مورد از اقداماتی که انجام دادن آن‌ها قبل از عمل باعث اطمینان خاطر فرد می‌شود، اشاره خواهیم کرد. انجام این مراحل به بیمار کمک می‌کند تا مطمئن شود که برای روز جراحی خود آگاه و آماده است.

۱- سوالات خود را بپرسید

هر گونه سوالی که در خصوص عمل، عوارض جانبی آن، روش‌های درمانی جایگزین و غیره دارید از پزشک خود بپرسید. پزشک شما تا حد نیاز اطلاعات مربوطه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اطلاعات کافی در این زمینه سبب اطمینان خاطر شما خواهد شد. حتما مطمئن شوید که انجام عمل جراحی، واجب است و هیچ روش درمانی دیگری برای رفع مشکلتان وجود ندارد.

۲- قطع مصرف برخی داروها با نظر پزشک

اگر انواع خاصی از داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک به شما بگوید که قبل از جراحی، مصرف آن‌ها را متوقف کنید. قبل از شروع یا قطع هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

۳- نزدیک عمل جراحی غذاهای سالم بخورید

آماده شدن برای جراحی مانند تمرین برای یک ماراتن است. بدن شما برای قوی ماندن در حین و بعد از جراحی به انرژی زیادی نیاز دارد. برای کمک به سالم ماندن عضلات، غذاهای پر پروتئین بخورید. همچنین باید میوه‌ها، سبزیجات و غلات بخورید که همگی دارای مواد مغذی مهمی هستند که بدن شما به آن نیاز دارد.

گاهی اوقات لازم است که از چند روز و حتی چند هفته قبل از عمل جراحی، تغذیه خاصی داشته باشید. به عنوان مثال، جراحی دستگاه گوارش نیاز به تغذیه خاصی دارد که باید با نظر پزشک مصرف شود.

در مورد تغذیه شب قبل از عمل در حالت کلی توصیه می‌شود که از مصرف موادغذایی سنگین خودداری کنید و از موادغذایی سالم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. در این صورت احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل می‌رسد و روند بهبودی با سرعت بالاتری طی خواهد شد.

غدای سالم

۴- زیر نظر پزشک، ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و فعالیت بدنی قبل از عمل جراحی، راهی عالی برای تسریع روند بهبودی شماست. به عبارتی فعالیت بدنی می‌تواند سبب سرعت بخشیدن به روند بهبودی و کاهش عوارض جانبی ناشی از عمل شود. برای بسیاری از افراد، ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز یک فعالیت مفید برای آمادگی قبل از جراحی است. از پزشک خود در مورد سطح فعالیت راهنمایی بخواهید.

۵- ریه‌های خود را تقویت کنید

داشتن ریه‌های قوی و سالم قبل از جراحی مهم است. تنفس عمیق را تمرین کنید و سلامت ریه خود را بهبود ببخشید.

۶- اگر سیگار می‌کشید یا از محصولات نیکوتین دار استفاده می‌کنید، نزدیک عمل جراحی آن را متوقف کنید!

سیگار کشیدن و استفاده از محصولات نیکوتین دار مانند تنباکو خطر عوارض بعد از جراحی از جمله عفونت زخم، ذات الریه و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از عمل در افراد سیگاری‌ سه برابر بیشتر است و این افراد معمولا دو تا پنج روز بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند. پزشک شما می‌تواند منابعی را در اختیار شما قرار دهد تا به شما در ترک سیگار کمک کند.

۷- مراقب سلامت روانی خود باشید

طبیعی است که قبل از جراحی احساس اضطراب کنید. شناخت این احساسات و برداشتن گام‌هایی برای ایجاد ذهنیت مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا به نتایج مثبتی برسید. گام‌هایی مانند تمرین‌ تنفس آگاهانه و خواب کافی در هر شب می‌تواند به بهبود سلامت ذهنی شما قبل از جراحی کمک کند.

۹- شب قبل از جراحی آماده شوید

جراح شما دستورالعمل‌های خاصی را برای شب قبل از جراحی ارائه می‌کند که باید آن‌ها را انجام دهید. به طور معمول، شما باید با یک صابون ضدعفونی کننده مخصوص دوش بگیرید، لباس تمیز بپوشید و نیمه شب قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

۱۰- حداقل دو ساعت قبل از جراحی در بیمارستان حاضر شوید

قبل از عمل باید به برخی از سوالات پاسخ دهید، مدارک را امضا کنید و با اعضای تیم جراحی خود ملاقات کنید.

در ویدیوی زیر بخشی از اقداماتی که پیش از عمل جراحی باید انجام شود، مشاهده می‌کنید.

مقاله مرتبط: نظافت اتاق عمل چه زمان هایی و به چه صورت انجام میشود؟

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۴ میانگین نمره: ۳]
ارسال دیدگاه