آماده کردن کودک برای عمل جراحی

صحبت با کودکان در مورد جراحی

چگونه جراحی را برای کودک توضیح دهیم؟

در کنار پیدا کردن یک جراح مناسب برای انجام عمل جراحی کودک، توصیف جراحی و آماده کردن کودک برای عمل از وظایف مهم والدین می‌باشد. وظیفه والدین این است که کودک را از هر جهت برای انجام جراحی آماده کنند؛ بدون اینکه باعث ترس و وحشت او شوند. امکان دارد که جراح در این مرحله به شما کمک کند؛ اما وظیفه اصلی انجام این کار بر عهده والدین می‌باشد. ترسی که کودکان از عمل جراحی دارند به مراتب از افراد بزرگسال بیشتر است؛ زیرا آ‌ن‌ها درک درستی از این پروسه ندارند. نکات ساده‌ای که در این مقاله به شما یادآوری می‌کنیم، می‌تواند کمک بزرگی برای آماده کردن کودکانتان باشد.

مزایای آماده کردن کودک برای عمل

  • ترس‌های او را کم می‌کند.
  • بهبودی را آسان‌تر و سریعتر می‌کند.

با جراح کودک خود صحبت کنید!

با جراح کودک برای دریافت اطلاعات تکمیلی صحبت کنید تا مراحل را به خوبی برای کودک خود بازگو کنید و مشکل یا سوالی برای شما پیش نیاید. متوجه این موضوع باشید که زمانی که با جراح صحبت می‌کنید، در مورد تاریخچه سلامت کودک و مادر کودک حتما توضیحات لازم را ارائه کنید. در مورد نحوه بیهوشی و اینکه چه نوع ماده بیهوشی استفاده می‌شود، اطلاعات لازم را کسب کنید تا جایی که سوالی برای شما باقی نماند.

چه نکاتی را به کودک بگوییم و چه نکاتی را خیر؟

  • دید کودکان نسبت به عمل جراحی با بزرگسالان متفاوت است. با فرزند خود به گونه‌ای صحبت کنید که او بتواند درک کند و به کلماتی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. مثلا برای توضیح بیهوشی به جای گفتن اینکه پزشک شما را با مقداری گاز می‌خواباند، بگویید پزشک به شما کمک می‌کند تا بخوابید. بنابراین هنگام خواب چیزی احساس نمی‌کنید.
  • صادق باشید و وعده‌هایی که نمی‌توانید به آن عمل کنید، ندهید؛ مانند “قول می‌دهم که صدمه‌ای نخواهی دید.” صادق بودن به ایجاد اعتماد کمک می‌کند.
  • همچنین در مواجه با کودکان لازم است که آن‌ها را متوجه این موضوع کنید که عمل جراحی جهت تنبیه و مجازات او انجام نمی‌شود.
  • به کودک اطلاع دهید که در حین عمل جراحی او صبر خواهید کرد و به محض رسیدن او به اتاق خود‌، شما را خواهد دید.
  • صبور باشید و سعی کنید آرام باشید تا بتوانید به فرزند خود کمک کنید.
  • کلید موفقیت والدین، انتقال اطلاعات درست و کافی به فرزندان می‌باشد. از دادن اطلاعات زیاد با جزئیات کامل در حدی که کودک متوجه نشود، پرهیز کنید. مطالب را طوری بیان کنید که درک و فهم آن برای کودک خیلی راحت باشد.
آماده کردن کودک برای عمل

سن‌های متفاوت، اطلاعات مختلف

نحوه آماده‌سازی و صحبت کردن شما با فرزندتان با توجه به سن آن می‌بایست متفاوت باشد. برای مثال نوجوان‌ها می‌توانند درک بهتری از عمل جراحی و برنامه‌ریزی‌های قبل از آن داشته باشند. اما مثلا کودکی که به عنوان مثال در مقطع پیش دبستانی باشد، امکان دارد که هر روز از شما بپرسد “آیا روز جراحی من فردا است؟”. همچنین می‌بایست مراقب باشید که فرزندتان از وبسایت‌های نامعتبر اینترنتی اطلاعات نادرست دریافت نکند.

گام نهایی: آمادگی والدین

زمانی که اطلاعات لازم را به کودک خود منتقل کرده و او را برای انجام عمل جراحی آماده کردید، زمان آن فرا می‌رسد که کمی هم به خود فکر کنید. فراموش نکنید که خودتان را برای عمل جراحی کودک دلبندتان آماده کنید. یادتان نرود این شما هستید که می‌بایست کودک خود را بعد از اتمام عمل جراحی پشتیبانی و مراقبت کنید؛ پس سعی کنید زمانی که عمل جراحی در حال انجام است کمی استراحت کنید تا بعد از اتمام بتوانید کودک خود را پشتیبانی کنید. همینطور آماده سازی روحی و روانی امری مهم می‌باشد.

سایر اقدامات لازم برای آماده‌ کردن کودک قبل از عمل

  • روز قبل از عمل، امور روزمره کودک را طبق معمول نگه دارید.
  • از یک زبان و بدن آرام استفاده کنید.
  • اسباب بازی یا پتو موردعلاقه کودک را به بیمارستان بیاورید. این کار به ایجاد مکانی آشناتر کمک می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که والدین و کودک به خوبی استراحت کرده‌اند.
  • آرامش خود را حفظ کنید. کودک شما می‌تواند سطح استرس شما را حس کند.

منبع

https://www.verywellhealth.com

مقاله مرتبط: چگونه برای جراحی آماده شویم؟

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۱ میانگین نمره: ۵]
ارسال دیدگاه