شیلد محافظ صورت؛ اهمیت و دلایل استفاده از آن

بنا به گسترش فزاینده و فاجعه بار عفونت ناشی از ویروس کرونا در کشور، انجام اقداماتی موثر در سطح گسترده برای مقابله با این تهدید بسیار جدی که متوجه سلامت عمومی است، ضرورت دارد. ماسک و شیلد محافظ صورت از ابزارهای مفید و کاربردی در این زمینه هستند که در این مقاله به تاثیر استفاده از آن‌ها در کنترل بیماری کرونا می‌پردازیم.

ضرورت استفاده از شیلد و ماسک در دوران کرونا

با توجه به شرایط خاص کشور در دوران اپیدمی، یکی از مؤثرترین اقدامات برای کنترل بیماری اجباری شدن استفاده همگانی از ابزارهای حفاظتی به ویژه ماسک و شیلد محافظ صورت همراه با توزیع رایگان آن‌ها می‌باشد. استفاده از شیلد محافظ صورت همراه با ماسک، یکی از بهترین توصیه‌های عملی و کاربردی برای محافظت در برابر ویروس کرونا در فضاهای عمومی می‌باشد. شرکت آسیا جراح پیشرو از تولیدکنندگان این محصول در کشور می‌باشد.

شیلد محافظ صورت

تاثیر استفاده از ماسک و شیلد محافظ صورت

استفاده از ماسک‌ توسط یک فرد در پیشگیری از مبتلا شدن او به کرونا بی تاثیر نیست؛ اما بیشترین فایده آن در “پیشگیری از مبتلا کردن” دیگران می‌باشد. البته این به شرطی است که ماسک درست استفاده شود و استفاده از آن سبب ایجاد نوعی اطمینان کاذب در افراد و بی توجهی آنان نسبت به سایر اقدامات بهداشتی نگردد.

تأثیر استفاده از شیلد توسط یک فرد غیرمبتلا به کرونا در “پیشگیری از مبتلا شدن” او (در مواجهه با یک بیمار کرونایی) در مقایسه با تأثیر استفاده تنها از ماسک طبعاً بیشتر می‌باشد. این به دلیل ساختار نفوذ ناپذیر شیلد است که به طور کامل صورت را می‌پوشاند.

البته اگر فردی که مبتلا به کرونا است، فقط از شیلد استفاده کند در مقایسه با حالتی که او تنها از ماسک استفاده میکند، احتمال مبتلا کردن دیگران به کرونا به مراتب بیشتر است. برای مثال برخی از آرایشگرانی که به کرونا مبتلا بودند، فقط از شیلد استفاده کرده و مشتریانشان در موقعیتی در زیر شیلد آن‌ها قرار می‌گرفتند. در این شرایط شانس آلوده شدن مشتریان بی حفاظ میتواند حتی بیشتر از زمانی باشد که آرایشگران تنها از ماسک‌های صورت استفاده نمایند.

مزایای استفاده از شیلد

  • محافظت از چشم‌ها
  • کاهش احتمال لمس صورت با دست‌های آلوده
  • قابل شستشو
  • امکان استفاده طولانی مدت
  • ابزاری عملی و اقتصادی
استفاده از شیلد و ماسک

مزیت استفاده همزمان از هر دو ابزار

 وجود ماسک و پوششی هر چند ساده بر روی دهان در زیر شیلد صورت فواید مهم و متعددی دارد:

  • کاهش احتمال آلوده کردن محیط در هنگام عطسه و سرفه
  • کاهش احتمال بخار گرفتگی در سطح داخلی شیلد در هنگام استفاده (به خصوص در هوای سرد)
  • ممانعت از پاشش قطرات بزاق به سطح داخلی شیلد و ایجاد نمای نامناسب در هنگام سرفه و عطسه
  • امکان نفس کشیدن برای مدت طولانی

مشکلات استفاده از ماسک

توجه داشته باشیم که این ماسک‌های جراحی و با کیفیت بالا هستند که با شیلد صورت مقایسه می‌شوند نه ماسک‌های معمولی که توسط مردم عادی استفاده می‌شوند. اما ماسک‌های جراحی هم محدودیت‌ها و مسائل خاص خود را دارند و چندبار مصرف نیستند. استفاده از ماسک ممکن است سبب سخت شدن تنفس مخصوصا هنگام انجام فعالیت‌های سنگین شود. این موضوع می‌تواند یک مشکل محسوب شود و در عمل، بخشی از صورت مسئله و نه راه حل باشد.

به عنوان مثال، استفاده از بعضی ماسک‌های ضخیم دست ساز که دارای لایه‌های متعدد و منافذ ریز و اندک یا گاهی بدون منفذ هستند و روی دهان و بینی را هم می‌پوشانند، برای بعضی از افراد مشکل است؛ زیرا تنفس را برای آن‌ها سخت و دم را عمیق‌تر می‌کند. خود این دم‌های عمیق‌ و “فشار منفی” بیشتری که در هنگام چنین دم‌هایی ایجاد می‌شود، به ویژه اگر ماسک مرطوب شده باشد و از شیلد نیز به طور همزمان استفاده نشده باشد، می‌تواند در محیط‌های آلوده مشکل ساز شود.

ماسک صورت خانگی

یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس برای ساخت ماسک صورت خانگی، پارچه‌هایی با ضخامت مناسب و ریز بافت است که به طور خاص برای خشک کردن وسایل به کار می‌روند. از این پارچه‌ها میتوان ترجیحاً در دو لایه یا بیشتر برای ساخت ماسک‌های خانگی قابل شستشو استفاده کرد.

اهمیت توزیع مناسب شیلد

بدون توزیع گسترده شیلد و ماسک رایگان و بدون تأکید بر اهمیت استفاده ترکیبی از این ابزارها، بسیاری از افراد به دلایل اقتصادی از آن‌ها به گونه ای صحیح و برای درازمدت استفاده نخواهند کرد. مخصوصا که این ابزارها نیاز به تعویض مستمر دارند.

بر این اساس و به ویژه با در نظر داشتن شرایط خاص کشور و روند سریع ابتلا به بیماری کرونا، آنفولانزا و از این قبیل پیشنهاد می‌شود که همراه با “آگاه سازی و تبلیغات گسترده” و توجه به مجموعه موارد لازم (فاصله‌ گذاری‌ اجتماعی، رعایت بهداشت دست‌ها، کنترل سطح ویتامین D و تجویز مکمل‌ها در صورت لزوم و …) استفاده از ابزار حفاظتی مانند شیلد محافظ صورت همراه با ماسک، اجباری گردد. این الزام و توصیه به ظاهر سختگیرانه از الزام به استفاده تنها از ماسک‌های معمول، عملاً نتایج بسیار بهتری خواهد داشت؛ به خصوص اگر همراه با توزیع رایگان شیلد باشد. این کار گامی راهبردی و تعیین کننده در شکسته شدن زنجیره شوم و ویرانگر کرونا خواهد بود.

استفاده از شیلد محافظ صورت

منبع

https://jamanetwork.com

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۴ میانگین نمره: ۴]
ارسال دیدگاه