افراد حاضر در اتاق عمل چه کسانی هستند؟

افراد حاضر در اتاق عمل

اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، امکان دارد با خود فکر کنید که زمانی که بیهوش هستید چه کسانی در اتاق عمل حاضر هستند و در پیشبرد امور با یکدیگر همکاری می‌کنند. انتخاب افراد حاضر در اتاق عمل، کلید اصلی موفقیت عمل جراحی می‌باشد. تیم اتاق عمل متشکل از پزشک‌های با تجربه، پرستاران و غیره می‌باشد که جهت رسیدن به بهترین نتیجه تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرند. در ادامه افرادی که در زمان انجام جراحی در اتاق عمل حاضر هستند را معرفی خواهیم کرد.

جراح

جراح، رهبر اصلی اتاق عمل می‌باشد. در واقع این وظیفه جراح است که از پیشبرد امور به بهترین شکل مطمئن شود و مسئولیت تمام اتفاقات با او می‌باشد. جراح همچنین وظیفه هدایت پرستاران و سایر دستیاران حاضر در اتاق عمل را بر عهده دارد.

از طرفی جراح می‌بایست رابطه دائمی با متخصص بیهوشی داشته باشد؛ زیرا او مسئولیت سلامت بیمار در تمام لحظات جراحی را دارد. در بعضی از عمل‌های جراحی احتیاج به حضور تیمی از پزشکان چیره دست و حرفه‌ای داریم؛ اما به طور معمول یک پزشک به همراه یک رزیدنت توانایی و قابلیت انجام عمل جراحی را دارند.

متخصص بیهوشی

متخصص بیهوشی مسئولیت کنترل سطح بیهوشی بیمار را هنگام انجام عمل جراحی بر عهده دارد. این فرد در تمام طول عمل در کنار جراح حضور دارد و در مورد میزان بیهوشی و استفاده از انواع داروهای بیهوشی با پزشک مشورت می‌کند.

قبل از انجام عمل حتما به یاد داشته باشید که اگر آلرژی خاصی دارید به متخصص بیهوشی یا پزشک خود یادآوری کنید. امکان دارد که قبل از انجام جراحی به شما داروی ضد اضطراب داده شود تا مقداری از فشارهای روانی که روی شماست، کاسته شود. پس از آن است که متخصص بیهوشی شروع به تزریق داروی بیهوشی متناسب با شرایط بیمار می‌کند. همچنین مسئولیت کنترل و نظارت بر تنفس بیمار در تمام مراحل جراحی بر عهده متخصص بیهوشی می‌باشد.

متخصص بیهوشی

متخصص تجهیزات پزشکی

هر عمل جراحی احتیاج به یک یا دو نفر از متخصصین در زمینه شناخت تجهیزات اتاق عمل و جراحی دارد. هر متخصص با پوشیدن یک دستکش و روپوش مسئول تمامی تجهیزاتی می‌باشد که در زمان انجام جراحی در اتاق عمل استفاده می‌شود. او وظیفه دارد که با توجه به نوع جراحی تجهیزات لازم را آماده کند و در هنگام نیاز آن‌ها را به جراح تحویل دهد. همچنین مسئولیت نظم بخشیدن به چیدمان وسایل و حفظ ترتیب آن‌ها را به عهده خواهد داشت.

تکنسین اتاق عمل

این فرد قابلیت انجام امور مختلف در اتاق عمل را دارد و در اتاق عمل سرویس‌های مختلف را به افراد حاضر ارائه می‌دهد. این امور می‌تواند شامل حمل بیمار به داخل اتاق عمل، بستن گره‌های روپوش سایرین، باز کردن بسته بندی تجهیزات و فراهم کردن تجهیزات لازم باشد. این فرد همچنین مسئولیت انجام هرگونه کاغذ بازی در اتاق عمل را بر عهده دارد و به نوعی دستیار جراح است.

پرستاران

پرستاران نیز یکی از اعضای تیم اتاق عمل می‌باشند. پرستارهایی که مدارک خود را کامل کرده باشند، امکان انجام بعضی از امور به عنوان تکنسین جراحی را خواهند داشت. همچنین می‌توانند به عنوان متخصص تجهیزات پزشکی یا تکنسین اتاق عمل هم فعالیت کنند. در بعضی از جراحی‌ها، پرستار می‌تواند به عنوان دستیار اول جراح ظاهر شود.

پرستار در اتاق عمل

دانشجویان

در بیمارستان‌های دانشجویی، امکان حضور دانشجویان در اتاق عمل وجود دارد. این دانشجویان امکان دارد دانشجوی پزشکی یا پرستاری باشند. همچنین امکان دارد از آن‌ها در انجام کارهای ساده زیرنظر جراح یا پرستارها استفاده شود.

هر کدام از این متخصصین نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل جراحی ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌بایست با تسلط کامل بر وظایف محوله خود و با انجام کار گروهی، سلامتی را  به بیمار بازگردانند.

منبع

https://www.northcentralsurgical.com

لینک مرتبط: تجهیزات موردنیاز در اتاق عمل چه مواردی هستند؟

امتیاز کاربران
[تعداد نظرات: ۱۶ میانگین نمره: ۴.۱]
ارسال دیدگاه